marți, 2 aprilie 2013

ANOMIE

Aprioritatea accesului la educatie, cu care am fost obisnuiti atata vreme, va fi fundamental regandita si reasezata in urmatorii 3-5 ani. In Europa si in intreaga lume acest lucru are cu totul alte conotatii.

In JAPONIA, daca nu te nasti intr-o familie de actori nu ai nicio sansa sa devii actor.

In INDIA, "zidirea" sociala este mult mai mare. Un copil nascut intr-o CASTA, acolo ramane. Accesul la educatie este dat de apartenenta la casta respectiva iar dobandirea accidentala de educatie superioara nu ofera si upgrade social.

In AUSTRIA 80% din studenti provin din familii cu background universitar. 90% din invatamantul liceal este profesional.

In OLANDA, ELVETIA, LIHTENSTEIN, la 10 ani ai copilului, profesorul decide daca acesta urmeaza invatamant profesional sau daca i se ofera o sansa ulterior de a face o universitate.

UK dirijeaza, discret dar clar, actul educatiei in functie de statutul social. Accesul in universitatile mari se face pentru "upper class", pentru copii din familii, care au urmat in prealabil un liceu privat.

Franta pastreaza meritocratia in accesul la educatie dar urmarea unui Haute Ecole, de exemplu, reclama urmarea unor cursuri CLASSES PREPARATOIRES, foarte dificile si scumpe, in acelasi timp, deci NU pentru toata lumea.

In tarile excomuniste invatamantul este "for all". INCA. Presiunea pe care acesta o pune pe bugetele nationale, degradarea prin subfinantare si deprofesionalizare, aparitia formelor alternative private si deschiderea granitelor educationale pentru cei buni si foarte buni creaza diferente majore in accesul la educatia de calitate.

*
Oana imi vorbea despre doua fenomene cu care se confrunta in lucrul ei cu tinerii in ultimul timp:

Primul este legat de nepromovarea bacalaureatului care a creat un efect straniu de "intepenire" sociala. Un numar mare de tineri, unii dintre ei calificati pentru a urma o forma de invatare ulterioara, au ramas in afara societatii pentru ca nu au luat o proba la examen, matematica in multe cazuri, si nu pot sa isi urmeze facultatea de stiinte umane, de exemlu, pe care si-o doresc. Liceul urmat nu ofera nicio solutie de viata nici pentru ei si nici pentru toti ceilalti care, dintr-un motiv sau altul, nu urmeaza o facultate.

Al doilea este cel de GENERATIE ANOMICA. Nu stiu, nu isi doresc, nu vor, nu isi asuma responsabilitati, nu isi intemeiaza familie.
- Ce se va intampla daca lucrurile continua asa?
- Daca nu isi gasesc repere, norme sociale, in cele din urma degenereaza in revolta.


*

Noua paradigma educationala pentru tineri presupune MOBILITATE. 

Comisia europeana, in conceptul ei de "societate bazata pe cunoastere", are o strategie pentru tineri in care stimuleaza mobilitatea muncii si mobilitate in actul invatarii.

La o conferinta in Varsovia am vorbit despre MOBILITATE ANTREPRENORIALA, ca alternativa la modelele clasice educationale. 
Tinerii trebuie sa devina MULTITASKING educational, sa dobandeasca COMPETENTE TRANSFERABILE in aproape orice domeniu, sa fie capabili de INITIATIVA si de PROIECT, sa poata sa schimbe rapid contextul si sa isi deseneze singuri cadrul de munca si de viata.

Cred ca astazi in lume se confrunta doua trenduri majore: 
  • Pe de o parte ARISTOCRATIZAREA societatilor, asezarea lor, din ce in ce mai mult, pe STRATURI SOCIALE. Societatile umane au o tendinta naturala de INCHIDERE A CERCULUI.

si
  • Pe de alta parte, DINAMICA ANTREPRENORIALA, specifica unei paturi reduse de oameni, care umple rapid locurile libere si face brese importante in ZIDUL social.


Pentru copii mei si pentru majoritatea copiilor cu care ma intalnesc aceasta din urma este singura abordare castigatoare. 

Niciun comentariu: