joi, 26 iulie 2018

TE VOR URMA DOAR CEI CARORA LE VEI DA SI "CODUL SURSA" AL VIZIUNII TALE, NU DOAR DREPTUL DE FOLOSINTA!!!

       



       Am construit echipe toata viata mea iar acum mi-am dezvoltat aceasta abilitate de a le duce in potentialul lor maxim. Am fost, insa,  si parte din miscari mai mari. Mi-a placut sa ies din flux si sa intuiesc curentii mari, trendurile. Cum se creaza aceste miscari?. Ce cred eu din experienta si lecturile mele ca este necesar pentru a construi, cu oameni, o "miscare" constienta si asumata?


***

       Acum mai bine de 10 ani eram intr-o ceremonie impresionanta in Edinburgh Castle in care urma sa ni se anunte primirea cu drepturi depline, dupa o perioada de aspirant, intr-o retea importanta europeana, impreuna cu o mana de oameni si organizatia din care faceam parte. 

       Urma sa am un scurt discurs la anuntarea membershipului. Eram usor agitat si m-am retras ca sa imi gasesc ideile puternice care puteau sa treaca dincolo de multumirile banale si conventionale.
Am venit apoi in fata celor peste 100 de delegati si a baietilor aceia localnici imbracati in  kilturi si AM PROMIS doua lucruri pentru tot timpul in care vom fi membri in aceasta familie: CONSECVENTA, gandindu-ma la pastrarea valorilor si principiilor dar si la proiectele noastre, si CREATIVITATE, facandu-i atenti ca venim dintr-o lume de la limesul imperiului, ca am stat mult sub tacere si acum avem idei, ne dorim si stim, avem resurse sa cream lucruri noi. Asa a fost.





***

       Cand am intrat prima data in contact cu acest proiect aparent banal, l-am cunoscut pe viitorul meu prieten polonez K, unul dintre cei mai inspirati si generosi lideri pe care i-am cunoscut. Aveam acelasi background, aceiasi istorie, aceleeasi determinare si aceleasi aspiratii. Omul asta mi-a spus TOT despre ce stia, ce descoperise si ce inovase el. Ce a facut, cum a facut si ce nu poate sa imi spuna. Din momentul doi am simtit ca sunt parte activa a celei familii. Si am inceput sa construiesc. Si am inovat, si am generat. A fost fantastic. Am preluat apoi leadershipul regiunii pentru mai bine de 7 ani. Am invatat mult si am impartasit mult.


       Am facut o axa importanta cu Polonezii, cu Moldova, Bulgaria, Cehia, Ucraina si cu alte tari din fostul bloc comunist. Am avut si alti prieteni maturi si la fel de generosi. Am invatat mult de la scotieni, de exemplu.

       In incercarea noastra de a inova si din "foamea" noastra de a face, in sfarsit, lucrurile pe bune, ne-am izbit, de multe ori de aversiunea la risc si lipsa de deschidere la nou a multora dintre "old boys".

       Am generat cu adevarat o miscare in care erau inscrisi sute de mii de tineri. Ce a facut asta posibil?

       Simon Sinek spune ca prima conditie este ca oamenii implicati in aceasta miscare sa fie si proprietarii ei. 

Prima cheie a fost viziunea puternica a lui K. Avea energie si entuziasm in ea. Ne-a molipsit imediat.

       A doua - Ownership-ul. Baiatul ala, ajuns mai tarziu in pozitii importante, a avut generozitatea si inteligenta sa ne dea drept de proprietate pe viziunea lui din primul moment. I-am sustinut astfel visul si l-am facut de doua ori mai mare prin increderea noastra in proiect si prin Generativul pe care l-a produs Genuinitatea si Generozitatea lui.

       Faptul ca fiecare dintre noi a devenit creator, generator de unda; cand au aparut proiectele europene cu birocratie si cu bani usori si cu efecte secundare importante, ne-a murit creativitatea si proiectul s-a institutionalizat si s-a blocat.

       Asadar, VIZIUNEA PUTERNICA, PROPRIETATEA (asupra proietului), PASIUNEA, CREATIVITATEA, CONSECVENTA.


***

       Nu am anticipat, mai tarziu, tendinta de institutionalizare a miscarii si puterea de deturnare a mecanismelor de birocratie a programelor europene de coeziune. Si, astfel, nu am trecut testul timpului, nu am facut valul, nu am trecut the tipping point.


***

       Cred foarte mult ca o constructie vie pleaca de la oameni, valori puternice, emotie, vis. 
Complexitatea conexiunilor umane va genera insa, miscari puternice, lebede negre, plecand de la mecanisme simple e interactiune si de contagiune. Ne vom duce ca oile dupa iarba verde.



       Cautati asadar sa fiti parte constienta a acelor miscari, curente, proiecte care va apartin, au viziune puternica, eneegie, si sunt cu oameni, pentru oameni si pentru Dumnezeu!

Niciun comentariu: