vineri, 9 martie 2012

Romani la Taifas


Think thank GEST
IN 2008 LA O INTALNIRE GEST apareau primele ingrijorari legate de germenii crizei care se intrezarea. Postez acum la aproape 4 ani acest text.





Scapa cine poate sau scapam pe cine putem?

Pamantul arata vazut noaptea din avion ca un fruct urias napadit de o panza de lumina.


Cuvintele pe care le asociem cu perioada pe care o traim:

nesiguranta
panica
lacomie
criza
isterie
americani
arabi
evrei
rusi
chinezi
ingrijorare
comunism
agitatie
rapiditate

Ceva s-a intamplat in America. Am ridicat in slavi liberalismul european, profitul fara restrictii morale, concurenta fara reguli, democratia originala, lobby-ul, CE si le-am oferit un cec in alb.
Relatiile solide sunt incercate in momentele de criza profunda
Ion Iliescu este un comunist nedisimulat pana la moarte. Noi nu ii credem pe rusi nici cand ne fac daruri, stim ca ceva a fost amputat si ceva a suferit mutatii importante in sufletul lor slav dupa 100 de ani de Lenin, Stalin, Hrusciov, KGB sau GRU. Nu deranjeaza asta spiritul pragmatic-mercantil al lui Schroder si nici camembert-ul nu refuza mucegaiul pietei rosii.
Ii mai iubim pe americani?
Europa, ruda saraca, are acum un cuvant de spus? Dati-mi un punct fix si va rastorn universul. Gasiti un om care sa vorbesca europeneza cu Ramsfeld si America ne va lua in seama. Pana atunci, mica, cu sinapse nemielenizate, Europa sare in sus cu G20 ca sa intre in cadrul ecranului.
Sarkozy danseaza cu Merkel valsul european contranaturii relatiei istorice dintre doua culturi care se diferentiaza major plecand de la un simplu sarut pe obraz.
Este dispusa China sa plateasca o parte din factura la curent? Curent crisis! Sau tine banii la ciorap ca sa cumpere pamant in Africa, acolo nu a ajuns criza imobiliara si nici cea energetica.
Ce cauta Medvedev in America Latina? Ce-a cautat in Georgia? Ce cauta la Kremlin?
Exista PetroEURO?
12 sau mai multe familii?
Mai poate exploda mamaliga?
Are Romania o elita constienta de propria ei existenta? Se pot depasi interesele personale pentru a gasi soltii de grup? Ne mai putem gandi la viitor? Ne-am “mancat” deja recolta din anii viitori? S-au terminat resursele? Am baut banii copiilor si nepotilor nostri? Daca nu noi, atunci cine? Where is the money?
Exista o criza economica, de resurse sau doar una morala?

In momentele de criza, apa involbureaza fundul lacului si ies la suprafata gunoaiele, mortii de pe fundul baltii, descompusi de uitare si ignorare. Acele lucruri care nu se pot tine ascunse mai mult de un ciclu istoric, apar acum la iveala.

Fiecare om are pretul lui, ne spunea profesorul de analiza. Care este pretul dumneavoastra? Cu cat se mai da un suflet, o constiinta?
S-au vadut de-a lungul istoriei bucati din zidul Berlinului, aer din piata revolutiei portocalii, bucati din catifeaua ceha sfasiata de tancurile sovietice, Omagile lui Ceausescu, Alaska, Petrom, Romtelecom, bancile, aluminul, otelul. Nu am dat moneda din mana. O fi bine, o fi rau? Depinde pe cine intrebi. Daca ii intrebi pe unguri ei zic ca ar fi fost bine sa o schimbi la timp pe EURO; daca ii intrebi pe bulgari ei spun ca, oricum, nu ajuta; italienii, britanicii, danezii au facut "ciocul mic".

Se redistribuie:
influentele
averile
sperantele
banii
terenurile
creditele
bancile
increderea
iluziile

Se ruineaza:
constructiile
bancile
bursa
publicitatea
imobiliarele
mila
increderea
speranta

Bogatii vor fi mai bogati sau faliti, saracii vor fi tot saraci iar clasa de mijloc, tinerii cu salarii de 1-2000 de EURO, masina in leasing ( Ford, Skoda sau Toyota ) teren cumparat cu credit la banca, workoholici, 1 copil, divortati sau necasatoriti, cu traininguri si team buildinguri – victime colaterale.

Revin:
Extremismul
Comunismul
antisemitismul
antiamericanismul
euroscepticismul
Iliesti
Nastasi
Stalini,
Zeus
despotii luminati
demagogii
hotii
talharii
revolutionarii
oportunistii

Ne-am lasat prostiti si manipulati, am baut sucuri cu aspartam de la dozatoare, am mancat mase plastice, am inghitit pumni de medicamente, ne-am facut credite si pentru capacele de la veceuri, ne-am lasat copiii nesupravegheati pe internet, la jocuri video si la Cartoon Network, nu ne-am vandut tara, ne-am vandut tara, am jucat la Caritas, FNI, Safi, Bursa, am votat raul cel mai mic, am platit primul produs si al doilea la jumatate de pret, ne-am lacomit, ne-am europenit, ne-am americanit, ne-am taiat copacii, ne-am vandut bancile, resursele, pamanturile, industria, comunicatiile, sufletele.

Si pentru toate astea a venit scadenta!

Sau poate nu... va rog sa ma contraziceti!

.

Niciun comentariu: