vineri, 7 decembrie 2012

Valoare si valorizare

Lucrurile nu contin o  valoare intrinseca obiectiv masurabila. Valoarea este subiectiva. Tine de aprecierea fiecaruia in parte, de cele mai multe ori bazata pe afect.

90% dintre tinerii putin mai rasariti iti spun ca totul pleaca de la "valori"?
- Ce sunt valorile?
- ?!
- Care sunt valorile tale?
- mmm.. Seriozitatea... imi place sa ramana ceva dupa mine... punctualitatea...

Schizofrenia este totala! In subtext de cele mai multe ori se citeste asa:
- mmm... Aspectul exterior... imi place sa fiu bine imbracat... sa am pe mine "branduri" care sa imi faca un transfer de pozitie... 


Oamenii sunt "evaluativi" in fiecare secunda a vietii lor. Evaluarea se face intr-o grila profund inradacinata in mintea si in sufletul omului dar de cele mai multe ori neconstietizata, ea este "ascunsa" posesorului. Cei mai multi credem despre noi ca valorizam aurul dar ne arauncam fericiti in prima groapa cu noroi cald.


*
Constientizarea propriei grile de evaluare de catre un om este, de cele mai multe ori, foarte dificila. 

Intr-o FAMILIE "valorile" principale se transmit. 

La fel si o parte din valorile sociale. Scoala ar trebui sa completeze LEARNING TO BE TOGETHER.

Valorile materiale se invata in familie si se completeaza in scoala. Cat face un inel de tinichea si cat unul cu "piatra", care este creatia unui artist? 

Care este valoarea banilor? Am vazut copii invatati de bunici sa economiseasca si tineri care isi dadeau ultimii bani pe "dedicatii" muzicale. Ce pot cumpara banii si ce nu? Sunt banii imorali? Este important cum faci si cum cheltui banii!

*
Problema majora a tuturor aceste valori odata recunoscute este transferabilitatea lor. PIATA! 

Oamenii sunt "dealeri" de valori neinstruiti, intr-o piata DURA, in care rechinii sentimentali au un singur principiu: 
"Tine-i doamne prosti!"

Bastinasii indieni si-au dat aurul pe margele de sticla si alcool.

Romanii au cumparat ani de zile deseurile alimentare ale lumii capitaliste, aspartam tek de la dozator, Boros palinka, "paine turceasca", vaccinuri expirate... 

Fete tinere schimba familia pe o masina in leasing si o cariera intr-un birou.

Baietii pun pret doar pe aspectul fizic. Rar valorizeaza trasaturile de caracter. Un amic s-a casatorit, mercantil, cu tatal fetei mai mult decat cu fata. Altul a schimbat familia cu copii pe o relatie cu o fata mai tanara...

In mod clar, MUNCA nu este valorizata socialmente. Scopul ei este generarea confortului. Multi cauta "shortcut-ul" apeland la confortul facil, fara munca, un drog usor care iti da "senzatii" dar iti schimba viitorul pe un prezent caldut.

 *
Valorile mari sunt netranzactionabile.

 „Ce-i va folosi omului, dacă va câştiga lumea întreagă, iar sufletul său îl va pierde?, sau ce va da omul în schimb pentru sufletul său” (Matei 16,26–27).






Niciun comentariu: