miercuri, 10 aprilie 2013

ESCHIVA ( I )

NEASUMAREA este una din premizele irosirii energiilor bune si crearea unei culturi organizationale defectuoase. Si uite asa... comunicarea devine un balet, relatiile devin tensionate, locul de munca devine un calvar...

ESCHIVA este de multe ori involuntara, chiar daca tradeaza SLABICIUNE sau, uneori, probleme de CARACTER. Cautata sau slabiciune umana, ea poate fi adesea desenata in SCHEME simple, recognoscibile usor.

PROBLEMA:
ANDA intarzie si rateaza o intalnire in care EA avea un rol foarte important.
CRISTIAN ii comunica acest lucru, incercand sa o determine sa isi asume responsabilitatea actului.


STRATEGIA DE ESCHIVA 1: 
- Anda, aveam intalnire cu X, era foarte important sa vii!
- Dar am venit, eram aici la birou si te-am sunat!
- M-ai sunat la 10.30 cand eram deja in intalnire. Dealtfel, am stabilit clar ca ne vedem la ora 9.30.
NEGAREA
Este faza in care ANDA neaga, pur si simplu, ca lucrurile ar sta asa si ca ea ar putea avea o responsabilitate pentru aceasta ratare. Este momentul in care se pozitioneaza ca VICTIMA, lasandu-l pe CRISTIAN in postura de AGRESOR.

STRATEGIA 2:
- Imi pare rau, am crezut ca este timp. Am avut un drum de facut inainte si am fost aici suficient de repede ca sa particip la discutie. NU aveam cum sa stiu ca tu intri in intalnire exact de la 10. Am incercat sa te sun dar nu mi-ai mai raspuns.
- Asta nu schimba cu nimic lucrurile! Mi-ai confirmat ca este in regula ora si eu am confirmat mai departe la randul meu. Era foarte important sa fim acolo la ora stabilita iar tu nu ai aparut la timp.
EXPLICATIA
Este momentul in care "VICTIMA" incearca o EXPLICATIE asteptandu-se ca totul sa se schimbe automat si sa faca problema sa dispara.

STRATEGIA 3:
- Trebuia sa imi spui ca este asa de important! Daca stiam ca e asa, faceam tot posibilul sa ajung!
- Ti-am explicat despre ce este vorba, mi-ai confirmat ca ai inteles si ai agreat ora de intalnire!
"PASAREA" RESPONSABILITATII
"Vinovatul" incerca sa il faca pe celalalt responsabil ca nu i-a comunicat cat este de important sa isi respecte angajamentul. Adica... "daca nu ai prezentat lista de consecinte pe care le-ar produce trecerea pe culoarea rosie a semaforului, atunci eu nu am nicio raspundere pentru accident!"

STRATEGIA 4 :
- Si tie ti s-a intamplat sa anunti sedinta cu echipa la ora 9.00 si sa nu vii! Cand se intampla altora devii agresiv!
- Da. Am anuntat din timp ca nu pot veni pentru ca a aparut altceva important si m-am asigurat ca este altcineva care poate prelua rolul meu.
CONTRA-ATACUL
Se face prin incercarea de a ataca o slabiciune comparabila a interlocutorului, care sa schimbe centrul atentiei de pe problema in curs si de a o face mai comuna.

STRATEGIA 5:
- Exagerezi! Vorbesti de parca este un capat de lume si lucrurile sunt pierdute definitiv.
- Nu spun decat ca ai confirmat o intalnire la care nu ai venit si nu ai anuntat in prealabil.
PARADIGMA EMOTIONALA
Incercarea de a transforma registrul intr-unul emotional pentru a iesi din cadrul argumentelor, cel logic. Este momentul cand poate incepe "JOCUL". Abandonarea problemei in acest moment creaza prejudicii relationale importante cu influente importante in cultura organizatiei.

STRATEGIA 6
- Pentru ca nu am inteles clar ce vrei de la mine! Cristian, de ce te porti asa cu mine? Nu stiu... ce ar tebui sa fac acum?!
- Nimic. Ti-am spus doar ca te-ai angajat sa vii la aceasta intalnire si eu m-am bazat pe acest lucru. Ma astept ca atunci cand iti iei un angajament sa te asiguri ca il poti respecta.
GENERALIZAREA
Transforma problema dintr-una accidentala intr-una generala, relationala si chiar afectiva. Se sugereaza ca problema de fond este alta si ca acesta nu reprezinta decat un pretext, un bun moment de "reglare a conturilor".

STRATEGIA 7
- Bineinteles ca imi voi respecta angajamentele! Puteai sa spui asa pur si simplu de la inceput!
NEGAREA ESCHIVEI
Momentul de varf il reprezinta negarea a chiar procesului de eschiva. "VICTIMA" paseaza responsabilitatea "AGRESORULUI" acuzandu-l ca putea sa comunice concluzia de la inceput si sa nu creeze inutil emotii negative.


Niciun comentariu: