marți, 14 februarie 2012

Bugetul de timp personal, Lucrurile cronofage si Cersetorii de timp!






Care este bugetul de timp personal al unui om?
De aici incolo incepe asaltul asupra timpului de creier disponibil al "consumatorului".

Formula de marketing este simpla: SE GOLESTE CREIERUL apoi se emit mesaje noi. Un creier plin nu primeste nimic!!

Omul are ziua impartita in trei parti:

8 ore somn
8 ore munca
8 ore timp personal

"Batalia" pentru cele 8 ore private este continua.

Aici intra mesajele comerciale, politice, demagogice, educatia continua si dezvoltarea personala, distractia, spatiul alocat pentru cei din jur, familie, prieteni, cunoscuti, vecini, oamenii de la bloc, din tramvai si de pe strada, plata facturilor, mersul la banca, plata amenzilor de circulatie, alimentarea cu combustibil a autoturismului, pierderea de timp pur si simplu, lucrul prin casa, educatia copiilor, timpul pierdut in fata televizorului, internetul, teatrul, filmele pe net, vizitele prietenilor si la prieteni, plimbatul cu bicicleta, cumparaturile, sportul, mersul la medic, spitalele, divorturile, certurile, tandreturile, vorbele in vant...

Pe masura ce inaintam in varsta,  cele 8 ore devin din ce in ce mai putine; timpul personal este din ce in ce mai restrans. El este inlocuit de munca la domiciliu, obligatiile sociale, "must-urile"...
- Nu mai am timp pentru mine deloc!!

O gramada de lucruri mancatoare de timp ne inconjoara, la inceput inofesiv, placut si chiar util, apoi se agata de noi ca lipitorile si ne "sug" fiecare secunda: Telefoanele mobile, facebookul, televizorul, autovehicolul personal cu tot ce vine la pachet, reparatii, alimentari, plata politelor de asigurare, rata, parcare, spalare etc, casa cu toata intretinerea ei, oamenii "simpatici" la inceput care se agata de noi, vorbesc mult si fara continut, agentii de vanzari...

Ma uit la tinerii care isi incep cariera cu un job in vanzari. Batalia lor pentru atentia "cumparatorului" este  din ce in ce mai dura!!


Am stat de vorba cateva minute, ca exercitiu, cu o tanara care vroia sa imi vanda un parfum si sa imi mai dea inca alte 5 cosmetice "gratuit", "cadou" ...  Am facut un efort sa imi depasesc o bariera personala pentru ca in prezenta scalambaielilor retorico - psihologice ale unui "agent" de vanzari ma simt agresat si devin automat irascibil.

- De ce nu vreti sa va uitati, haideti... veniti putin...

Se agata disperata de fiecare ezitare a mea, imi infige privirea in creier si imi cerseste cu fiecare particica din trupul ei atentia...
Bine, imi zic, hai sa vad ce comportamnet "dezvolta":

- Ok, daca imi spui ce target ai si ce comision ai la vanzare!
- Aaa nu avem comisioane, daca vindem o cantitate mai sunt anumite bonificatii...

Evitase smechera raspunsul si acum se infige fericita in mine "Te-am prins!"

- Stiti, acesta este singurul produs impozabil, de aceea suntem nevoiti sa il vindem dar toate celelalte sunt cadou!
- Pai da-mi numai cadoul!
- Ha ha! Pai trebuie sa cumparati intai parfumul...
- Ce training de vanzari ti-au facut?
- De unde... niciun training, am citit singura o carte si atat... Uitati sa va dau cu acest parfum, sa vedeti ce frumos miroase... Haaideti sa va dau cu parfumul! Dati-mi mana! De ce nu vreti sa va dau.
- Bine... (zambesc)
- Ia uitati ce frumos miroase! Nu va place? Cu ce parfum seamana? (Sah! Zambeste...) Seamana perfect cu... (am uitat)
- Ia uita-te la mine! Ti se pare ca sunt in target pentru tine...

Am incurcat-o! Imi pare rau acum...

- Avem si after shave!

Zambesc...

- Cee? Aaaa nu v-ati mai barbierit in ultima vreme! Pentru cand va barbieriti...

Inchid politicos, fara sa o vexez, ii zic ca astia cu barba nu au nevoie de after shave si ii multumesc pentru prezentare.

Ghinion!! Asta e...


***
Ceva mai devreme topaiau fericite ca vandusera al nu stiu catelea pachet.
Era un cetatean nedumerit... Cumparase o punguta de mancare de pisici, o sticla de ulei si ... un parfum de 100 de lei. Da' mergea acu' acasa cu 5 produse GRATUITE, CADOU...

Pe masura ce trecea timpul, cu fiecare pas cu care se indeparta de "sirene" si iesea din hipnoza, era din ce in ce mai confuz, mai posac... .

Seara lui la televizor va fi, de data asta, una total nefericita...

***
Calitatea timpului personal presupune inconjurarea cu oameni de calitate, alegeri inteligente si multa vigilenta...





2 comentarii:

Anonim spunea...

lucrarea de fata - pare un "ordin de atac" asupra timpului ... este in-credibil de interesanta!(L.M.)

Anonim spunea...

Dragul Meu,

Articol foarte interesant si potrivit pentru zilele noastre complexe.

O sugestie din experienta mea personala(si sugerez pe viitor sa postezi si niste solutii la probleme doar ai terminat la Mate)

Prioritizare: care sunt cele 3 prioritati? In functie de ele iti aloci timpul.

Pentru mine sunt Dumnezeu, Familia si Serviciul. Restul cad pe locul 4,5,etc.

Doamne Ajuta!
Un Prieten