joi, 23 februarie 2012

Tired mobility




- Si cum ai ajuns sa vinzi bijuterii? Cine te-a invatat sa faci business?
- Strada!
- E un business de nisa!
- Am inceput sa muncesc ca agent de vanzari la 16 ani. Vindeam sisteme de inchidere pentru lantisoare. ( Imi ararta lantisorul cu cruciulita de la gat si zambeste). Am lucrat apoi ca agent de vanzari in Italia. Doi ani in Indonezia... Am lucrat in multe tari. Acum in Romania. Cine se gandea ca eu - catolic - o sa merg in Munte sa ma intalnesc cu tine sa ma botezi ortodox?
Acum venise de la Arad cu treaba in Brasov. M-a sunat din Ploiesti si am stat de vorba 15 minute. Pleca la Constanta unde avea intalniri de afaceri seara pentru ca a doua zi trebuia sa se intalneasca la Brasov cu niste oameni care veneau special pentru asta din Targu Mures.
- Am obosit! Nu mai pot! Vreau sa gasesc oameni sa se ocupe de business si sa ma opresc...

In jurul meu sunt oameni cu un nivel inalt de mobilitate. Ne amuzam coborand din Munte cu Ovidiu si Dimofte care spuneau ca au depasit "milionul" (de kilometri parcursi la volan) de cativa ani.
- Tu, Paulo?
- (Zambeste obosit) Eu? Am muulte milioane...


Marcel H. imi povestea despre experientele lui din Africa... Despre Iordania... lumea araba...cum aveau statut de protejat la Ambasada Americii ca director la Habitat... violentele de acolo...
Aeroporturile din Africa...
- Unde merge avionul asta?
- La Lusaka!
- Ma luati si pe mine?
- Hai!
Cel mai mult ii placuse in Africa de Sud. Ii era dor de vinurile lor. Fusese in peste 100 de tari!! Singura tara in care nu ii acceptasera pasaportul a fost Moldova. Le-a dat alt pasaport...
- Am obosit! Vreau sa ma ocup de copii mei!
Are o casa in insula Krk din Croatia dar copiii, baiatul si fata din prima casatorie sunt acum in Elvetia. Baiatul facea Kick boxing si se inhaitase cu niste traficanti albanezi...

***

Milos este mai tanar dar are un card de mile mai bun... Platinium. Asta ii permite sa stea ieftin la Hayatt si sa calatoreasca la First class cu Luftansa!
- Am vazut pe Clooney in Up in the Air si m-am gandit la tine!
Zambeste. Cel mai mult ii place Hayatt-ul din Bali. In fiecare an sta o luna acolo, in ianuarie. M-a invitat sa stau o saptamana cu el acolo dar i-am spus ca nu sunt in target pentru Bali si Hyatt :).
Ii place sa calatoreasca mult si cu trenul. A facut o luna cu transsiberianul pentru ca se oprea si statea peste tot.
Acum a obosit. Vorbeste mereu de studiile lui neterminate... vrea sa faca un MBA in State... Vrea familie, copii...

***

Acum 14 ani m-am intalnit in Franta cu un tanar venit din Turcia a carui personalitate m-a intrigat. El zicea ca de fapt nu e turc, nici kurd nu era... Nu imi mai amintesc bine ce trib spunea ca este... oricum ii ura pe turci.
- Tu nu ai cum sa intelegi niciodata! Vii dintr-o cultura sedentara!
- Ai dormit intr-o rulota!
- Cativa ani!
- Greu de intels pentru mine.
- Pentru ca vii dintr-o cultura sedentara. Eu sunt nomad. Nu stam in acelasi loc.

***

Acum 17 ani m-am plimbat o zi intreaga in Asissi, in Italia cu un domn in varsta care facea voluntariat intr-o fundatie catolica in Quito. Nu avea copii, lucrase in banca, avea casa pe malul lacului Como. Avea raiul la o deschidere de fereastra dar renuntase la tot ca sa fie voluntar in Ecuador. Obosise, era batran.
- Eu sunt cetatean al lumii!
- Eu sunt roman (zambesc)!
Nu imi placusera niciodata apostolii Globalismului...


Acum 25 de ani, tanar, nelinistit si cu multe "certitudini" ma certam cu instructorul auto care, culmea, imi dadea lectii:
- Nu este sofer bun cine stie sa conduca repede!
- Cum adica?
- Repede conduc toti prostii! Incet e greu sa conduci!

***

Muica nu trecea de Rascruci. Cel mai departe mergea la cimitir. Societatea ei era societatea coltului de ulita.

Odata am vazut cerul brazdat cu o panza de urme de avion. Alta data, noaptea, deasupra Spaniei, am vazut Pamantul acoperit cu un paienjenis de lumini.

M-am speriat!
***
- De ce ai plecat din Bucuresti?
- Pentru prietenul meu, Octav, din America!
- Cum asa?
- El imi spunea tot timpul:
"Pentru noi intorsul in Romania este cum vine pentru voi viata la tara - Tanjiti dupa ea tot timpul dar nu va mai intoarceti niciodata!"
Cand au plecat, tocmai primisera apartament, el era profesor de matematica la o scoala "de fite" din Bucuresti si aveau 3 sau 4 copii. Acum au 6, cred... casa in Petru Voda, stiu toate plantele pamantului si copiii plesnesc de sanatate...

Obosisera in Bucuresti... Si s-au oprit!

Spre deosebire de cealalta multime de oameni care alearga intr-una si spun ca au obosit...



Un comentariu:

Anonim spunea...

"oamenii tai fericiti in afaceri" - seamana foarte mult cu "miliardarii_de_complex_studentesc", care au inceput foarte_de_tineri - beneficiind de cunoscuta solidaritate studenteasca(care in anii '90 era "Ordinea_Zilei_In_Campus") - acum , majoritatea au uitat de ea si "cred in implinire_proprie__prin__proprietate"... doar atat... "a new religion"!