sâmbătă, 18 februarie 2012

Lumi in oglinda







Volfgang isi face agenda personala in asa fel incat niciodata sa nu fie plecat din Salzburg in Sambata Mortilor.

- Este fascinant, imi spunea! Ma uitam la multimea de oameni din cimitir si incercam sa imi imaginez cealalta lume - in oglinda, sub pamant. La legaturile dintre ele... FIECARE familie austriaca merge la morminte in Sambata Mortilor!

Legatura intre cele doua lumi este consfiintita si asumata social. Reprezinta una din dimensiunile lor fundamentale de mare popor.


Mormintele familiei mele sunt imprastiate... ar trebui sa merg in cel putin trei locuri. Asa ca voi merge doar intr-unul. Ma consolez cu gandul la femeile familiei mele care fac colive, merg la biserica si isi pomenesc mortii.

Un om fara legaturile lui de generatii, care nu traieste in respectul si pomenirea inaintasilor sai, este un om ciuntit.

Comunistii au incercat sa taie aceste radacini Omului, "poporului". Ca sa-l poata stapani.

Vorbeam cu Elena si imi povestea ca a descoperit ACUM ca toti strabunicii ei fusesera deportati in Siberia. TOTI! A inceput sa se roage pentru ei. Este cel mai frumos proces de reintregire personala pe care il privesc acum.

Mi-am promis ca am sa incerc sa stau de vorba cu parintii si rudele mele si sa duc cat mai departe in istorie Pomelnicul familiei mele. Biserica ne ingaduie si ne da nadejde ca ii putam cuprinde pe toti: "Pomeneste doamne pe Elisabeta, Tudor, Petre, Ana ... si tot neamul lor cel adormit!"

Pentru Volfgang este mai simplu. El isi stie stramosii cu multe generatii in urma si ii gaseste pe toti in cimitirul din Salzburg.

- Tatal meu a mers in fiecare duminica la biserica, mi-a spus. L-am intrebat cum se simte cand stie ca mai are putin si se va intalni cu mama.
"Prostii - mi-a zis"
"Cum adica?
"Stiu ca nu mai este nimic! Asta e tot"
- A fost asa o surpriza imensa sa vad ca totul fusese pentru el doar o forma de apartenenta si de respect pentru comunitatea in care a trait.
- Dar pentru tine Volfgang, ce reprezinta?
- Nuuu... Pentru mine lucrurile sunt clare!


"Pomeneste, Doamne, sufletele adormitilor robilor Tai parintilor nostri, fratiior, surorilor si tuturor rudentilor noastre dupa duh si dupa trup, iertandu-le lor toata greseala cea de voie si cea fara de voie ; daruieste-le imparatia si impartasirea vesnicelor Tale bunatati, indulcirea Ta cea fara de sfarsit si fericita viata!"



ACATIST PENTRU CEI ADORMITI 



Niciun comentariu: