joi, 29 noiembrie 2012

Omul nou sau despre liberalizarea educatiei.



Fiecare roman, de la nivelul sau de intelegere si de contact cu topica, sesizeaza ca PRINCIPALA PROBLEMA A ROMANIEI este "resursa umana".

Perspectiva aceasta socializanta este simplificatoare dar cu potential de generare de politici publice.

Si de finantari.
Si de institutii care sa faca managementul.
Si apoi de ministere.
Apoi alunecari in "complexitati" birocratice, nevoi de acumulari de puteri administrative, bineinteles pentru a fi exercitate pentru siguranta si bunastarea cetateanului...

Alunecarea in UTOPIE este la indemana oricarei "bune intentii" institutionalizante in domeniul educarii oamenilor, "dezvoltarii personale" spre atingerea succesului si gestionarea binelui individual in acord cu bunastarea colectiva.

"Laisez faire-ul" in domeniul devoltarii resurselor umane este fundamental.
Liberalizati si privatizati educatia!
Dati drumul la competitia reala in educatia formala si nonformala!
Reduceti birocratia si reglementarile excesive care ingradesc initiativa in educatie!

Piata sa isi spuna cuvantul prin cerere si oferta, cu riscul "manelizarii educatiei" pe care il vor clama gardienii sistemului public de educatie.

Libertarianismul de dragul libertatii frizeaza utopia, intr-adevar. Dar falsul echilibru generat doar prin politici publice neconfirmate de viata reala, de piata, poate genera contexte absurde.

Supraoferta de programe de dezvoltare umana gratuite poate genera dezvoltare si expertiza. POATE FI O SANSA pentru proiecte care altfel nu ar avea nicio sansa si, cu siguranata, asa se si intampla in multe cazuri.

Cu siguranta, insa, competitia generatoare de calitate  si de acord cu realitatea este descurajata. Inflatia de traineri, manuale nonformale si de traininguri gratuite duce la un mimetism educational infiorator. Zilele trecute am ramas fara replica in momentul in care cineva m-a rugat sa ii fac rost de o diploma de trainer si de un suport de curs... pentru ca trebuie sa lucreze intr-un proiect...

Stiu, in acelasi timp, si programe de formare si consiliere extraordinare care genereaza dezvoltare si educatie de calitate evidenta. Dontu, Rujoiu, Bostan, Bruma, Matei, Stasi, Alexandru... nume de antreprenori educationali care fac performanta si creaza "scoala" lasand in urma lor caractere educate. Din pacate, "SISTEMUL" ii forteaza la artificii de supravietuire si ii invata "sa danseze cu elefantii" pe care nu ai nicio sansa sa ii ocolesti.

Ceva este in neregula in programle de dezvoltare a resurselor umane. Disfunctia vine din suprastructura birocratica si proceduralizarea excesiva atasate la nivel european si replicate mimetic si amplificat la nivel national.

Mihaela imi povesetea despre fascinatia ei pentru sistemul educational din Austria unde fusese intr-un study visit de curand. 80% din sistem este axat pe invatamantul profesional. Accentul educatiei in cultura germanica se pune pe meserie, pe calificarea in munca. Return of investment este imediat. Se genereaza echilibru si dinamica economica si sociala.

Supararea austriecilor vine din presiunile europene pentru procentul scazut de studenti pe care il au. Birocratul european stie doar ca "societatea bazata pe cunoastere" trebuie sa fie realizata cu orice pret, dincolo de limitarile impuse de specificul fiecarei culturi.

Fascinatia "omului nou" s-a plimbat de la Stalin la Hitler si inca mai bantuie, in forme  rafinate, prin constiintele etatiste ale birocratiei. O ispita enorma pentru oamenii fara Dumenzeu care vor "sa fie bine!".

Niciun comentariu: